Jouw graafmachine onderhouden deel 2

In het vorige artikel hebben wij al een keer beschreven..

Jouw graafmachine onderhouden deel 2

In het vorige artikel hebben wij al een keer beschreven wat je kan doen om jouw graafmachine te onderhouden. In dit artikel gaan we hier op door, want we hebben nog veel meer tips!

Brandstof

In het vorige artikel hebben we al beschreven dat je moet kijken naar de omgeving/klimaat waar jij jouw machine in gebruikt. Is het bijvoorbeeld heel koud? Dan moet je speciaal soort benzine gebruiken zodat er geen gelvorming ontstaat in de benzine zelf. We hoeven jou niet te vertellen dat dit ontzettend slecht is voor jouw motor. Ook moet diesel bestaan uit een ultra laag zwavelgehalte om de uitlaatemissie te verlagen. Dus afhankelijk van de omgeving is het belangrijk om te kijken naar waar je aan moet voldoen

Onderstel

Jouw onderstel is ook afhankelijk van de omgeving, want bij een ruigere omgeving zullen de rupsbanden eerder slijten. Rupsbanden moeten dagelijks worden geïnspecteerd om te kijken of er ergens sneden of scheuren zitten of dat de sprockets versleten zijn. Een sprocket kan veel schade toebrengen aan andere onderdelen van het onderstel, maar het belangrijkste is om te kijken naar de rupsspanning, die moet altijd goed zijn, want die kan de meeste schade toebrengen.

Koelsysteem

Een goed koelsysteem is afhankelijk van de luchtstroom en het koelstofniveau. Als een van de beide slecht is dan kan die de prestaties van jouw graafmachine negatief binvloeden en leiden tot bijvoorbeeld oververhitting. Die oververhitting kan natuurlijk zorgen voor het opblazen van jouw motor. Mocht je je motor opblazen dan ben je verder van huis, want die reparaties zijn gigantisch duur.